تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال از قطعات الکترونیک تقلبی

بیشتر قطعات تقلبی از چین می آید هر چند که آن ها...

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال از قطعات الکترونیک تقلبی

بیشتر قطعات تقلبی از چین می آید هر چند که آن ها از توزیع کنندگان غیر  رسمی خرید نمیشود ولی باز هم هفتگی رقم بالایی قطعات تقلبی وارد مجموعه  میشود و حتی از تامین کننده هایی که سال ها با آن ها در این زمینه کار کرده ایم کالای تقلبی دریافت میشود که به دلیل عدم تشخیص درست آن ها و نداشتن آگاهی کافی در زمینه تشخیص قطعات الکترونیکی تقلبی رخ میدهد .

برای شروع بررسی قطعات الکترونیک از بسته بندی و نشانه های آن شروع میکنیم ، برخی از علائم تقلبی بودن قطعات به شرح زیر میباشد:

1- غلط املایی در برچسب های تولید کننده

2- عدم تطابق تاریخ برچسب روی بسته بندی و تاریخ روی قطعات

3- تاریخی که وجود نداشته باشد مانند 0657

4- تاریخی که متعلق به آینده باشد

5- اگر قطعات الکترونیک نسبت به رطوبت حساس باشد باید در پک مخصوص حساس به رطوبت بسته بندی شوند و دارای یک کارت شاخص رطوبت باشند اغلب کسانی که اقدام به جعل میکنند حساسیت های خاص آن ها مانند حساس بودن به رطوبت را فراموش میکنند.

بررسی تورفتگی:

قسمت پلاستیکی IC ها در شرکت های سازنده به صورت هدفمند دارای تورفتگی میباشد

تولید کنندگان قطعات الکترونیک در بعضی از IC ها یک تورفتگی نزدیک اولین پین ایجاد میکنند، در بعضی دیگر هم به عنوان نشان دهنده دیگری ممکن است ایجاد کنند.

بعضی وقت ها هم حفره ها جزء قالب بندی آن است بدون هیچ نشانه خاصی ولی حفره های قالب باید تمیز باشد. بررسی همین حفره ها یکی از بهترین و ساده ترین روش های تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال از تقلبی است.

تولید کنندگان قطعات تقلبی زمان محدودی برای ساخت و بررسی نهایی محصول دارند برای همین این حفره ها با دقت و تمیزی قطعات اورجینال در نمی آید.

شکل بالا تجربه ما در این زمینه را نشان میدهد ، هر دو قطعه با یک مشخصه فنی خریداری شده اند و بسیار هم به هم شبیه اند از نظر شکل و اندازه و علامت ولی اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم میبینیم یکی دارای 3 فرورفتگی و دیگری دارای دو فرو رفتگی است حتی اندازه تورفتگی ها هم متفاوت است . یک حفره گرد است و بقیه پهن وسمت چپ و پایین است و حفره دیگری در راست و میانه است.

به نظر میرسد روکش این قطعات بازسازی و Remark شده است با فرایندی به نام blacktopping به نظر میرسد در اینجا یک حفره با همین فرایند پر شده است که در نمای نزدیک بهتر دیده میشود.

این فرایند blacktopping برای پر کردن سطوح قدیمی و remark جدید در قطعات الکترونیکی تقلبی به کار میرود.


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...