آشنایی با انواع فیبرهای مدارچاپی

فيبرهاى مدارچاپى به صورت يک لايه و دو لايه يا چ...

آشنایی با انواع فیبرهای مدارچاپی

فيبرهاى مدارچاپى به صورت يک لايه و دو لايه يا چند لايه ساخته می شوند. در فيبرهاى يک لايه فقط در يک طرف فيبر لايه مس وجود دارد. در اين روش ارتباط بين پايه هاى قطعات و هدايت جريان فقط در يک طرف انجام می شود و المان ها در طرف ديگر قرار می گيرند. در فيبرهاى دولايه در دو طرف فيبر لايه مسى وجود دارد. براى ارتباط پايه هاى قطعات از دوطرف فيبر استفاده می شود. فيبر دو لايه براى مدارهايى با ارتباط زياد استفاده می شود. همچنین در مدارهاى پيچيده الکترونيکى از فيبرهاى چند لايه استفاده می شود که داراى تکنولوژى پيشرفته اى هستند.

فیبر فنولیک : از ترکیب لایه های کاغذ در محلول فنل ساخته می شود و رایج ترین نوع فیبر مدارچاپی می باشد .این فیبر به رنگ زرد پر رنگ و یا قهوه ای بوده و به راحتی سوراخ می شود. این فیبرها به صورت استاندارد در ضخامت هاى 1، 1.5 و  2 میلی متر ساخته می شوند و لایه مس روی آن بر اثر حرارت زیاد هویه، به راحتی جدا می شود و به همین دلیل در دستگاه های حساس و گرانقیمت استفاده نمی شود.

فیبر


فایبر گلاس : کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان ماده ی تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود. این فیبر تحمل حرارت زیاد را دارد و از نظر استحکام نیز مقاوم تر از فیبر فنولى است. چون ارتـباط بین پایـه هاى عنـاصر از پشت ایـن نـوع فـیبر دیـده می شود. مونتاژ مدار و بررسى آن هنگام تعمیر آسانتر است و به علت قدرت تحمل حرارت و استحکام این نوع فیبر، از آن در دستگاه هاى گران قیمت استفاده می شود.

فایبرگلاس



راجرز (rogers) : بردهای راجرز بردهای خیلی نازک و با دی الکتریک بالا می باشند . شرکت راجرز مواد مختلفی با ویژگی ­های متنوع برای استانداردهای مختلف ارائه نموده است.ممکن است در یک برد چند لایه، از مواد مختلفی در لایه ­ها استفاده گردد.

راجرز


 آلومینیوم :انتقال حرارتی بهتر در بردهایی که حرارت بالایی تولید می­ کنند از مدارات چاپی آلومینیومی استفاده می­ شود. ساختار این نوع از مدار چاپی ها به این شکل است که یک لایه نازک رسانای حرارتی دیالکتریک ما بین فویل مسی و ماده آلومینیومی قرار دارد که وظیفه انتقال حرارت از سطح مدار چاپی را به سطح زیرین آلومینیومی دارد.

آلمنیومی


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...