مقالات علمی و پژوهشی

آموزش آلتیوم دیزاینر ( Altium Designer )

ما در تیم فنی و مهندسی شرکت باتاب الکترونیک سعی کرده و می‌کنیم که آموزش‌های تهیه شده به شکل کاربردی باشند، در تهیه این آموزش نیز سعی شده که این نوع نگاه حفظ شود و با  تکیه بر تجربیات عملی چند ساله آموزش‌ها را تهیه و تدوین کرده ایم. 

معرفی نرم افزار آلتیوم دیزاینر

altium

بسته به این که چند سال است در حوزه الکترونیک فعالیت می‌کنید ممکن است اسم‌های مختلفی برای صدا زدن نرم‌افزار آلتیوم دیزاینر استفاده کرده باشید به شخصه از  Protel 99Se با این نرم‌افزار آشنا شدم و تا امروز مداما با این نرم‌افزار سر و کله زده ام باید اعتراف کنم این نرم‌افزار یکی از بهترین نرم‌افزارهای موجود برای طراحی و آنالیز بردهای الکترونیکی است.

ممکن است مثل خیلی‌ها فکر کنید نرم‌افزار آلتیوم دیزاینر محدود به طراحی PCB است، ولی واقعا اینطور نیست، شما به کمک این نرم‌افزار قادر خواهید بود علاوه بر طراحی PCB انواع آنالیزهای الکتریکی و مکانیکی را با استفاده از ان انجام دهید. همچنین قادر خواهید بود برای برد های مبتنی بر FPGA منطق طراحی کنید یا برای بردهای مبتنی بر میکروکنترلر برنامه بنویسید، دیباگ کنید و توسعه دهید.

مدار چاپی ( PCB ) چیست؟


مدار چاپی یا همان PCB که مخفف Printed Circuit Board هست از یک برد نارسانا که به وسیله سطحی از مس پوشیده شده تشکیل می‌شه، که این مس‌ها همان سیم‌ (Track) هایی است که قطعات الکترونیکی مدار را به  همدیگه مرتبط می‌کنه.
برد مدار چاپی میتونه در یک لایه، دو لایه، چهار لایه و یا در چند لایه باشه، بدین صورت که برد یک لایه به عبارتی “برد یک رو” است که تمام قطعات و ترک‌ها در یک سمت برد قرار دارند. در برد دو لایه قطعات و ترک‌ها در دو طرف برد قرار دارند و ترک‌ها از طریق Via به هم وصل می‌شوند. در برد چهار لایه دو لایه میانی وجود دارد که فقط ترک‌ها می‌توانند روی آن دو لایه قرار گیرند و قطعات تنها روی لایه‌های بالایی و پایینی قرار دارند. برد چند لایه نیز مشابه برد چهار لایه است با این تفاوت که تعداد لایه‌های میانی بیشتر می‌شود.

Via چیست؟

اگر با آلتیوم دیزاینر طراحی کرده باشید via یک برایتان یک اسم آشناست. Via ها سوراخ‌های ریزی هستند که یا توسط شرکت چاپ مدار متالیزه(قلع کاری) می‌شوند و یا به صورت دستی به واسطه سیم نازکی که از داخل سوراخ عبور می‌دهیم دو طرف برد را به هم وصل میکنن . در تصویر زیر Via متالیزه شده را مشاهده می‌کنید.

via

Pad چیست؟

برای لحیم کردن قطعات روی سطح PCB قسمت‌های پوشیده شدهای از مس وجود دارد که به آن‌ها پد (Pad) گفته می‌شود. این پدها می‌تونن به صورت سوراخ‌دار برای قطعات Dip و به صورت مسطح برای قطعات SMD وجود داشته باشند.

pad


-------------------

1- ایجاد پروژه و طراحی شماتیک در آلتیوم دیزاینر

2- طراحی شماتیک در آلتیوم دیزاینر

3- ابزارهای آلتیوم دیزاینر

4- مقدمات طراحی PCB در آلتیوم دیزاینر

5- ابزارهای محیط  PCB

6- ساخت کتابخانه (شماتیک)

7- ساخت کتابخانه (فوت پرینت PCB)